Motywacja do treningu. Jak zadbać o motywację i samodyscyplinę?

Motywacja to termin, z którym spotykamy się na co dzień. Oznacza gotowość do wykonywania danych czynności o danym czasie. Co na nią wpływa? Jak sprawić, by zawsze była „naładowana” na 100%? Jak wzmocnić motywację?

Motywacja do treningu – niezbędny element, o którym często zapominamy!

Według różnych raportów, nawet połowa Polaków podejmuje różne kroki celem poprawy swojej kondycji fizycznej. Trenujemy, zmieniamy nawyki żywieniowe, stosujemy suplementy i przeprowadzamy różne metamorfozy stylu życia.

Niestety, bardzo często – mamy motywację na kilka pierwszych tygodni. Modelowanie sylwetki to proces wymagający i trudny. Nie dziwi zatem fakt, że wiele osób nie wytrzymuje narzuconych zasad i najzwyczajniej w świecie rezygnuje. Dzieje się tak na skutek wygasania motywacji. Proces ten przebiega stopniowo. Można przyjąć 4 etapy motywacji:

  1. Zmotywowany/a. Pierwszy etap, w którym podejmujemy trudy pierwszych treningów. Mimo sporego wysiłku – towarzyszy nam ekscytacja związana z efektami, które osiągniemy w przyszłości.
  2. Częściowo zmotywowany/a. Drugi etap, w którym nadal mamy sporo motywacji do treningu. Zapominamy jednak o celu, co sprawia, że nie jesteśmy tak zaangażowani. Nie mamy jednak problemu z treningiem.
  3. Częściowo zdemotywowan/a. Trzeci etap, w którym przeważają negatywne odczucia. Trening staje się trudniejszy, brakuje nam czasu i mamy mnóstwo wymówek.
  4. Zdemotywowany/a. Rezygnujemy, gdyż brakuje nam motywacji.

 

Pragniemy przy tym zauważyć, że efektywność treningu nie ma najmniejszego wpływu na wyżej wymieniony proces. To naturalne, że motywacja samoistnie wygasa.

Co zrobić, aby stale być zmotywowanym/zmotywowaną?

Motywacja do treningu to „coś” o co można dbać i to pielęgnować. Jeśli chcesz stale cieszyć się motywacją, musisz zastosować się do kilku fundamentalnych elementów. Pozwoli Ci to stale cieszyć się motywacją na najwyższym poziomie.

  1. Cel treningowy

    Każdy ma jakiś cel treningowy. Jedni chcą poprawić sylwetkę, inni zaś wyniki sportowe. Cel jest fundamentem naszych działań. Warto jednak wiedzieć, że powinien on być możliwie precyzyjnie zdefiniowany.

    Precyzyjny cel powinien zostać zapisany i umieszczony w widocznym miejscu. Umieść to na drzwiach od swojego pokoju, na tablicy korkowej nad biurkiem lub na lodówce. Spraw, aby każdego dnia – widzieć przed sobą wyraźnie zapisany cel. Pozwoli Ci to nie zapomnieć o tym do czego dążyć.

  2. Plan treningowy

    Z reguły osoby, które mają cel – mają również plan. Nie zawsze jednak jest on na tyle precyzyjny, by móc z niego czerpać motywację. Otóż, powinieneś/powinnaś zaplanować trening w możliwie szczegółowy sposób. Dzięki temu zawsze będziesz wiedzieć do czego dążysz.

  3. Postępy

    Najlepszą motywacją do trwania w postanowieniach są zauważalne lub mierzalne efekty. Dlatego też, należy regularnie sprawdzać swoje postępy. Widząc progres, łatwiej będzie nam zakasać rękawy i trenować dalej.

    Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że zbyt częste mierzenie postępów może przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego.

  4. Wizualizacja

    Przypomnij sobie co robiłeś/aś na początku. Tak, tak – wizualizowałaś swój cel. Twoja wyobraźnia przeniosła Cię do miejsca, w którym Twoje ciało jest wytrenowane, silne i wydolne. Rób to dalej! Wizualizacja każdego dnia (np. przed snem) to świetny sposób na ładowanie baterii.

  5. Nie zatrzymuj się

    Chwila przerwy? Pauza? Odpoczynek? Nie taki był Twój cel. Buduj nawyki i stale działaj. Tylko w taki sposób możesz osiągnąć swój cel. Po przerwie wcale nie będzie łatwiej, a Ty stracisz czas na odpoczynek.

    Oczywiście, możesz zaplanować czas na regenerację. Istotne jest jednak to, aby plany tworzyć z wyprzedzeniem. Przerwa nie powinna być realizowana na życzenie.