Skąd się bierze chrapanie? Najlepsze sposoby na ten akustyczny defekt!

Cmokanie, gwizdanie, a czasem nawet poszturchiwanie to metody często wykorzystywane przez żony, które pragną zaznać odrobinę ciszy w nocy. A z powodu chrapania możemy stracić, aż 1,5 godziny snu. Ponadto z ostatnich badań CBOS wynika, że prawie 13 milionów Polaków zmaga się z problem chrapania. Czy spray przeciw chrapaniu to skuteczna metoda w walce z tą przykrą dolegliwością? Czy może są bardziej skuteczne metody?

Chrapanie – skąd się bierze?

Warto pamiętać o tym, że chrapanie może być nie tylko dolegliwością, ale także objawem choroby. Z badań wynika jasno, że osoby chrapiące utrudniają odpoczynek samym sobie, ale i innym. A natężenie dźwięków wydobywających się z ust chrapiącego człowieka osiąga głośność nawet 90 decybeli. Z powodzeniem można porównać to z pracującą kosiarką do trawy, która wytwarza hałas nawet na poziomie 75-93 decybeli. Chrapanie negatywnie wpływa na jakość snu, ale i na funkcjonowanie całego organizmu. Może skutkować niebezpiecznymi powikłaniami, a najgroźniejszy z nich jest obturacyjny bezdech senny. Jest to stan, który może prowadzić do niedotlenienia organizmu. Ponadto chrapanie sprzyja zmęczeniu w ciągu dnia. Osoby takie są w ciągu dnia niewyspane, mają problem z koncentracją, łatwiej się irytują.

Chrapanie określane jest jako zaburzenie oddychania. Podczas snu może dojść do zwężenia tkanek gardła, a wiotkie ściany górnych dróg oddechowych drgają wprawiane w ruch przez przepływające powietrze. Powstaje niewielka szczelina, która pozwala nam podczas snu normalnie oddychać. Jeśli drogi oddechowe są niedrożne, pojawiają się trudności z nabieraniem powietrza do płuc. Osoba chrapiąca ma uchylone usta, przez które wydobywają się charakterystyczne dźwięki.

Jeśli osoba, która chrapie nie może przez chwilę nabrać powietrza, mózg dostaje błyskawicznie informację, że dzieje się coś niebezpiecznego – wzrasta bowiem stężenie dwutlenku węgla we krwi. Pobudzeniu ulegają dodatkowe mięśnie oddechowe (przepona i mięśnie klatki piersiowej). Skutkuje to bardzo gwałtownym wdechem po krótkotrwałym bezdechu – tzw. bezdech senny. Taki bezdech może trwać nawet do minuty.

Lekarza są zdania, że krótkotrwałe przerwy w oddychaniu są całkowicie normalnym zjawiskiem i zdarzają się prawie wszystkim ludziom. Staje się to problematyczne, kiedy pojawiają się częściej niż 10 razy w ciągu godziny. Wówczas oznaczają występowanie bezdechu sennego, a o nim zwykle informują partnerzy chorych.

Chrapanie – sposoby na zdrowy sen.

Chrapanie nie jest łatwe do całkowitego wyleczenia. Istnieją jednak metody łagodzące tą przykrą dolegliwość. Do podstawowych zaleceń przeciw chrapaniu należą:

  • utrata zbędnej masy ciała (pozbycie się otyłości, czy nadwagi)
  • unikanie spożywania alkoholu przed snem – alkohol zmniejsza napięcie tkanek gardła, co sprzyja chrapaniu. Lepiej nie stosować również leków nasennych, gdyż działają one podobnie jak alkohol.
  • rzucenie palenia – u palaczy chrapanie może powodować zalegająca w krtani i tchawicy ślina
  • zadbaj o higienę snu – mowa tu o płaskiej poduszce i o spaniu na brzuchu lub na boku. Spanie na wznak, podobnie jak wyższa poduszka sprzyjają chrapaniu.
  • zadbaj o drożny nos – chrapaniu sprzyjają problemy z niedrożnym nosem, np. polipy w jamie nosowej, skrzywienie przegrody nosa, przeziębienia, czy alergie. Także przerost migdałków powoduje, że przepływ powietrza prze górne drogi oddechowe zostaje ograniczony.
  • ważna jest także równowaga hormonalna – pomocna może się okazać hormonalna terapia zastępcza. Zaś u młodych kobiet przeciw chrapaniu działa wytwarzany progesteron, który działa pobudzająco na mięśnie gardła i nie pozwala im wiotczeć.
  • warto także korzystać z dostępnych preparatów przeciw chrapaniu (ograniczających lub likwidujących chrapanie). Mogą to być spray lub leki na chrapanie.